Thursday, January 24, 2008

Sebab istilah `Indon' tidak digemari

Pada 12 Julai 2004, akhbar ini menyiarkan berita bertajuk, `Indonesia kurang senang media guna perkataan `Indon'. Dalam berita itu dihuraikan bahawa pihak Kedutaan Besar Republik Indonesia (KBRI) di Kuala Lumpur melahirkan rasa kurang senang dengan tindakan media cetak tempatan yang menggunakan perkataan `Indon' pada judul berita mengenai warga mereka.

Menurut keterangan Kaunselornya, Budhi Rahardjo, perkataan `Indon' adalah sesuatu yang `merendahkan'.

Perkataan Indon, sememangnya, begitu sederhana dan mudah pengucapannya. Tetapi, apa erti Indon? Jawapannya, tidak ada sama sekali.

Dalam mana-mana kamus pun, selepas saya selidiki, tidak dijumpai perkataan Indon. Namun di Malaysia dan Singapura, kita pasti kerap mendengar atau membaca istilah Indon. Maksud atau ertinya, `semua hal berkenaan dengan Indonesia, utamanya warga atau masyarakatnya'.

Saya tidak tahu secara pasti, sejak bila istilah itu mulai digunakan, dan siapa pula yang memulakannya. Faktanya, sampai hari ini, istilah tersebut sering digunakan terutama oleh media cetak.

Ketika baru tiba di Malaysia, saya hanya tersenyum mendengar dan membaca perkataan tersebut. Ada semacam kelucuan di dalamnya.

Hal semacam ini juga berlaku tatkala saya atau sesiapa sahaja mendengar atau membaca beberapa perkataan Melayu Malaysia lainnya, yang agak berbeza pengucapan serta maknanya dengan perkataan Melayu Indonesia. Sebagai perbandingan, perkataan `Bangla' juga sudah terbiasa digunakan oleh media dan masyarakat di Malaysia, untuk menyebut segala hal berkenaan dengan Bangladesh dan masyarakatnya.

Maklum sahaja, sebagaimana warga Indonesia, masyarakat Bangladesh juga ramai yang berada di Malaysia.

Tetapi setelah tiga tahun berada di Malaysia, muncul perasaan bosan ke atas penggunaan perkataan `Indon'. Bukan setakat bosan malah muncul pula rasa geram dan semacamnya. Setiap kali istilah itu terbaca atau terdengar, perasaan keindonesiaan saya agak terganggu.

Secara berterus terang, saya tidak setuju perkataan `Indon' digunakan untuk menyebut semua hal berkenaan dengan Indonesia. Pertama, perkataan itu sudah jelas dan pasti salah dari segi tatabahasa. Dan kedua, lebih penting lagi, penggunaannya berkonotasi negatif, terkesan melecehkan dan merendahkan.

Berasaskan helah `kebiasaan' dan `kelumrahan' semacam itulah yang juga saya dengar terus dari Rusdi Abdullah, seorang pensyarah bahasa Melayu di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi. Menurut beliau, tiada sebarang maksud untuk menghina atau melecehkan apabila orang Malaysia atau sesiapa sahaja menyebut orang Indonesia dengan perkataan tersebut.

Begitupun, saya dan warga Indonesia yang berada di Malaysia berkeyakinan bahawa suatu saat nanti tiada lagi perkataan `Indon' digunakan sama ada dalam media cetak mahupun dalam percakapan.

- Nasrullah Ali-Fauzi dari Institut Kajian Malaysia dan Antarabangsa (Ikmas), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

9 comments:

Unknown said...

sekali indon..tetap indon selamanya....

SusannahZinaAletha said...

Yes, Dont visit Indonesia
Find Funny things here..
Only in Malaysia


MALAYSIA SILLY ASIA

Anonymous said...

INDONESIA

can u are all read it correctly?

Anonymous said...

Betul sa.. kamek di sikak lebih seneng disebut indo daripada Indon.. katik aguk nyebut mak ikak.. wong malaysia dak usah sombong.. kamek disikak punye 3000 base daerah berbeda di setiap provinsi.. mak mane di negara kau..?? cuma ade 2 base..??

Anak Bangsa said...

Satu kata aku Rela Mati demi bangsa dan negaraku INDONESIA

echie2401 said...

katakan goodbye pada blog ini

SHARING ILMU BERSAMA DI SINI said...

aduh kasian sekali!negara MALAYSIA!
DAPAT KEMERDEKAAN CUMA CUMA SAJA BISA SEPERTI INI!BERUSAHA MENJELEKAN NEGARA KU!

ISTILAH ASL USUL KATA MALING SIAL

BERAWAL DARI KAMUS BARU BESAR BAHASA INDONESIA YANG DIRILIS KETIKA MALYSIAL MENGAKU NGAKU SEBAGAI NEGARA YANG MEMILIKI BATIK,ANGKLUNG,REOG(YANG SEMUA NYA ITU ASLI DARI INDONESIA!)

NASIH BANYAK LAGI ISTILAH TENTANG MALAYSIAL!TAPI YANG PALING POPULER YA INI MALAYSIAL!

TENANG LA SAUDARA SAUDARA KU SEBANGSA DAN SE TANAH AIR!JANGAN TERPROVOKASI DENGAN IN SEMUA!KASIAN BANGET YANG PUNYA BLOG IN!PENGEN TERKENAL TAPI CARA NYA KAYAK GINI!TRUS PROFILE BLOG NYA BUKAN MUKA DIA YANG JELEK YANG DI TAMPILIN!DASAR PENGECUT!

Unknown said...

Anjing lah Malaysia!!

Johan said...

Australia tetap kata Indon.